Danske redere fortalere for global klimafond

    0
    REKLAMA

    Står det til Danske Rederier, så skal de danske redere – på linje med hele den globale branche – bidrage til at finansiere udviklingen af nye teknologier og brændstoffer, der kan nedbringe skibsfartens klimaaftryk med mindst 50 procent inden 2050 – og på længere sigt gøre skibsfarten helt CO2-neutral.

    Midlet er at lægge 2 dollar oven i prisen på hvert ton brændstof der sælges, og overføre pengene til en global forskningsfond under IMO. Fondens midler skal sikre, at der er penge til at udvikle de nødvendige fremtidige teknologier og fossilfrie brændstoffer.

    Forslaget har bred opbakning fra branchens globale organisationer, og vil generere fem milliarder dollars til udvikling og forskning over de kommende 10 år.

    ”Uanset hvor energieffektive vi bliver, så vil vi aldrig nogensinde nå målet om en reduktion af CO2-udledningerne med mindst 50 procent inden 2050, endsige blive fuldstændig CO2-neutrale – hvis ikke vi udvikler helt nye teknologier og brændstoffer”, siger Anne H. Steffensen, administrerende direktør i Danske Rederier.

    Tanken er, at indbetaling af de 2 dollar per ton skal være obligatorisk for alle, ikke en frivillig ordning, hvor det alene er frontløberne der betaler gildet. Derfor er det nødvendigt at vedtage ordningen i IMO-regi.

    Om forslaget har gang på jord vil vise sig om få måneder, hvor forslaget skal drøftes i IMO’s miljøkomite. Her er det flagstaterne og ikke organisationerne der bestemmer. Vinder forslaget gehør, kan en IMO-beslutning i bedste fald være klar i 2023.

    ”Det handler om at industrien ønsker at sætte sig i førersædet og drive udviklingen frem”, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for Sikkerhed, Miljø og Maritim Forskning i Danske Rederier.

    Læs hele artiklen i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder:

    (Visited 4 times, 1 visits today)