Ulovligt marked vil trodse kommende forbud

    0
    REKLAMA

    Forbuddet mod at medbringe højsvovlsolie for ikke-scrubber udstyrede skibe skal reducere risikoen for, at nogle skibsejere og operatører falder for fristelsen til at brænde højsvovlsolie af for dermed at stå bedre i konkurrencen.

    Forbuddet blev indført af IMO efter pres fra bl.a. Danske Rederier i forlængelse af beslutningen om, at forbyde brug af højsvovlsolie på skibe, der ikke er udstyreet med scrubber.

    Men et britisk advokatfirma advarer på baggrund af informationer fra bunkertradere i Singapore om, at nogle operatører og skibsejere er parat til at købe højsvovlsolie nu til brug efter 1. marts på lange ture, selvom det efter den dato er forbudt at medbringe det i tankene.

    “Der er en potentiel risiko for svindel eller måske endda skabelsen af et illegalt marked, hvor operatører kan underdeklarere den mængde bunkerolie, de har modtaget, for at kunne brænde udeklareret højsvovlsolie af på sejladser på oceanerne og håbe på, at det ikke bliver opdaget,” hedder det i udtalelsen fra advokatfirmaet Ince Gordon Dadds.

    “Det er anerkendt, at denne praksis kan være uundgåelig, indtil håndhævelsen (af forbuddet, red.) udvikler sig og bliver mere sofistikeret,” tilføjer firmaet.

    Kilde: Splash

    (Visited 1 times, 1 visits today)