Rapport: Derfor blev 137 containere tabt

    0
    REKLAMA

    Klokken var omkring 01.27 den 20. januar 2018, da det britisk flagede containerskib CMA CGM G. Washington pludselig rullede 20 grader til styrbord, hvor det blev i flere sekunder, inden det rullede 20 grader til bagbord.

    Det 366 meter lange containerskib med en kapacitet på 14.414 teu befandt sig på det tidspunkt i meget høj sø i det nordlige Stillehav på vej fra Xiamen i Kina til Los Angeles.

    Næste morgen opdagede besætningen at tre container-bays var kollapset. 137 containere var faldet over bord, mens andre 85 var beskadiget.

    En netop udgivet rapport fra Storbritanniens maritime havarikommission (MAIB) identificerer en række sikkerhedsproblemer, der var medvirkende til til hændelsen: manglende strukturel styrke i en række ikke-standard 53 fods containere, unøjagtige vægtangivelser, forkert lastede containere og løs surringer.

    Det betød, at skibets voldsomme rulning genererede en kraft, der var større end ikke-standard containerne kunne holde til, hvilket fik dem til at falde over bord sammen med andre, der blev ramt på vejen.

    Rapporten anbefaler, at vægten af containere rutinemæssigt bliver kontrolleret, inden de lastes, ligesom Bureau Veritas anbefales at udvide sine regler til at kræve software om bord, der kan sikre den rigtige surring i forhold til skibets maksimale rulning.

    Kilde: Marine Accident Investigation Branch

    (Visited 2 times, 1 visits today)