Tankskibsrater holder niveau efter angreb

    0
    REKLAMA

    Der er tradition for, at øgede geopolitiske spændinger afspejler sig i timecharter-priserne for tankskibe, men endnu er der ikke sket voldsomme stigninger, trods Irans forsikringer om at ville gengælde angrebet.

    På ruten mellem Mellemøsten og Østasien rapporter Poten & Partners om en stigning fra 101.300 dollar/dag tirsdag til 104.800 dollar/dag i går fredag efter angrebet, mens raten for en scrubber-udstyret VLCC steg fra 127.900 dollar/dag til 130.600 dollar/dag for en transport fra Mellemøsten til Taiwan.

    I oktober steg raterne et par dage til op over 300.000 dollar/dag efter at Iran hævdede, at et af deres tankskibe var sat i brand ud for Saudiarabien. Men at en lignende reaktion ikke er set efter angrebet i fredags betyder ikke, at den ikke kan nå at komme, siger en analytiker:

    “Den sædvanlige øjeblikkelige reaktion i tanker-sektoren fra geopolitiske hændelser i Mellemøsten er frygt for sikkerheden for både olieforsyningen og skibene. Som et resultat bliver olie typisk lagret på tankskibe for at sikre, at forsyningslinjerne ikke bliver forstyrret af militære aktioner. På den baggrund kan en lignende reaktion – især i betragtning af den indflydelse om IMO 2020 reglerne har haft – føre til stærkt forhøjede rater og have en lignende indflydelse på aktiekurserne (i tankskibsrederier, red.),” siger Jonathan Chappell, der er analytiker i investeringsrådgivningsfirmaet Evercore ISI.

    I går middags var kurserne på en række USA-noterede tankskibselskabers aktier da også steget mere end det øvrige markedet. Nordic American Tankers var oppe med 3,41 pct., DHT Holdings med 1,84 pct., Frontline med 1,31 pct, Euronav med 1,17 pct. mens International Seaways steg med 0,4 pct.

    Kilde: TradeWinds

    (Visited 3 times, 1 visits today)