EU giver millioner til sejl-løsninger

    0
    REKLAMA

    “Vi ved fra de erfaringer, vi har indhentet som grundlag for projektet, at man i hvert fald kan spare otte til ti procent af brændstoffet på eksisterende skibe,” siger seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen i Rådet for Grøn Omstilling, der er en del af projektet.

    Projektet handler primært om at indsamle erfaringerne med at sætte sejl på store fragtskib og teste ny typer sejl.

    “Vi forventer, at man via yderligere optimering – ruteplanlægning og ved at tilpasse sejlene til de konkrete skibe kan komme op på en besparelse på over 15 procent brændstof på nye skibe. Det er noget, der gør en verden til forskel i shippingbranchen,” siger han ifølge BT.

    Foruden Rådet for Grøn Omstilling deltager flere universiteter, interesseorganisationer, teknologileverandører og rederier i projektet.

    Maersk besluttede efter en et årig testperiode at beholde rotorsejlene fra firmaet Norsepower på LR2-tankeren Maersk Pelican. Sejlene havde sparet 8,2 pct. brændstof.

    Og Scandlines Copenhagen får efter planen monteret rotorsejl i andet kvartal 2020.

    Kilde: BT.

    (Visited 1 times, 1 visits today)