LNG-drevet gigant vil sætte ny rekord

    0
    REKLAMA

    Bag planerne om det enorme skib står det kinesiske værft Hudong-Zhonghua Shipbuilding, der på messen modtog DNV-GL´s principgodkendelse af skibet, der har omkring 1000 flere slots til containere, end det i øjeblikket største skib i ordre.

    Spørgsmålet er så, om det giver mening at bygge de i forvejen gigantiske containerskibe endnu større?
    Andy Lane fra CTI Consultancy, mener nej. Der er slet ikke brug for mere kapacitet i den del af industrien, mener han – og endnu større skibe giver ikke flere fordele:

    “Et skib med en kapacitet på 25.000 teu vil generere betydelig mindre enhedsomkostninger, end skibe på 20-22.000 teu. Og hvis man antager, at man kan fylde skibet helt, vil det skulle tilbringe så meget længere tid i havne, at man har brug for at sejle meget hurtigere, og så går meget af økonomien tabt,” argumenterer han.

    Han mener, at hvis man virkelig vil reducere enhedsomkostningerne for containerne yderligere, skal skibskapaciteten op på mellem 30 og 35.000 teu.

    “Og det tror jeg ikke vil ske nogensiden,” siger Andy Lane.
    Der foreligger ikke oplysninger om, hvornår det 25.000 teu store LNG-drevne skib skal bygges.

    Kilde: Splash

    (Visited 3 times, 1 visits today)