Verdens fjerde største containerrederi, franske CMA CGM investerede i fjor 1,7 mia. dollar i logistikkoncernen Ceva, men investeringen har belastet rederiet og været medvirkende til en nedgradering af kreditratingen fra B1 til B2 hos Moody´s.

Det er baggrunden for, at CMA CGM har skilt sig af med aktiver for godt 2 mia. dollar.
“I forlængelse af købet af CEVA Logistics har gruppen påbegyndt et program, der skal styrke balancen og forstærke likviditeten. Programmet inkluderer afhændelsen af visse aktiver såvel som refinansieringstransaktioner. Målet er at skaffe mere end to mia. dollar i likviditet inden medio 2020, forlænge løbetiden på gruppens gæld og reducere nettogældsforpligtelsen med mere end 900 mio. dollar,” skriver rederiet i regnskabsmeddelelsen.
De godt to mia. dollar hentes bl.a. hjem gennem sale-and-lease back arrangementer af skibe for 860 mio. dollar, frasalg af en andel af i ti havneterminaler i Terminal Link til knap en mia. dollar , som CMA CGM ejer sammen med China Merchant Bank, samt frasalg af halvdelen af et logistikknudepunkt i Indien (93 mio. dollar) og udvidelsen af en lånefacilitet med 100 mio. dollar.
Kvartalsregnskabet viser, at det er CEVA Logistics, der trækker omsætningen op fra 6,1 mia. dollar i 3. kvartal 2018 til 7,6 mia. dollar i 3. kvartal i år.
CMA CGM øger driftsindtjeningen (EBITDA) fra 364,5 mio. dollar til godt 1 mia. dollar i 3. kvartal i år, men nedskrivninger og øgede finansielle udgifter ender med at reducere nettoresultatet fra 103,1 mio. dollar i 3. kvartal i fjor til 45,4 mio. dollar i tredje kvartal i år.
CMA CGM råder i øjeblikket som verdens fjerde største containerrederi over en kapacitet på 2,66 mio teu, svarende til 11,3 pct. af verdens samlede kapacitet. Rederiet har gang i et omfattende nybygningsprogram, der forventes at sende det franske rederi op på tredjepladsen og overhale Cosco gruppen.
Kilde: CMA CGM
