Med den nye færge løses nogle af de kapacitetsudfordringer, som Molslinjen har oplevet på ruten til Bornholm efter introduktionen af billigere billetter.

Den nye færge bygges hos det australske Austal-værft, som også stod bag Molslinjens seneste hurtigfærge, Express 4 og Bornholms tidligere hurtigfærger, Leonora Christina og Villum Clausen.
Den nye hurtigfærge bliver ifølge rederiet den hurtigfærge i verden, der har den største kapacitet til biler og passagerer. Den bygges også med speciel fokus på manøvredygtighed og passagerkomfort. Der bliver to passagerdæk med plads til 1.600 passagerer, og vogndækket kan rumme op til 450 biler. Hermed øges færgekapaciteten med cirka 14 procent, skriver Molslinjen i en pressemeddelelse.
”De lavere priser og en ekstra daglig frekvens har været en overvældende succes og har skabt en markant passagerfremgang det seneste år. Med en ny og større færge kan Bornholm bygge videre på den succes”, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.
Færgen bygges, så både sødygtighed og komfort kommer i højsædet, og den vil blive drevet af en ny motorkonstruktion fra Wärtsila på fire motorer hver på 16-cylindere, som er verdens mest effektive 4-takts motorer. Motorerne er af såkaldt duel fuel typen, og både motorer og skib er således forberedt til alternativt brændstof.
Herudover vil skibet blive udstyret med to t-foils og aktiv trim tap system og med to meget kraftige bovtrustere.
Staten og Molslinjen er blevet enige om at forlænge kontrakten på færgebetjeningen af Bornholm med to år, så den udløber i 2030.
En læser har gjort os opmærksom på, at highspeed færgen Tera Jet, der tilhører det græske rederi SeaJets kan rumme 2.000 passagerer og 500 biler. Der er tale om et enkeltskrogsskib og ikke en katamaran som den kommende nybygning fra Molslinjen.
Kilde: Molslinjen
