“Studier indikerer, at totakts-maskiner med scrubbere repræsenterer den mest cost- og drivhusgas-effektive måde til at overholde nåde IMO Tier 3 NOx reglerne og svovlbegrænsningen fra 2020, siger Dr. Elizabeth Lindstad fra SINTEF i Norge, der er et af Europas største uafhængige forskningsinstitutter.
Det skyldes ifølge forskeren, at fremstillingen af bunkerolie med højt svovlindhold (HFSO) kræver mindre energi, fordi det populært sagt kommer ud fra bunden af karret i raffineringsprocessen, mens destillaterne med et lavere svovlindhold gennemgår en proces, der kræver mere energi.
Når det er taget i betragtning kan udledningen af CO2 fra HFSO opgøres til 9-10 g CO2-ækvivalent pr. MJ, mens den samlede belastning ved brug af lavsvovlsolie (LSFO eller MGO) opgøres til 13-15 CO2 ækvivalent pr. MJ, fremgår det af studiet.
“Brugen af HFSO med scrubbere vil have en gavnlig effekt på den globale reduktion af svovl og NOx udledning og også på udledningen af drivhusgasser,” konkluderer Ian Adams, der er direktør i Clean Shipping Alliance 2020, som består af en række spillere fra shipping og krydstogtindustrien, der lobbyer for scrubberløsningen.
Omvendt er der fra bl.a. miljøorganisationer stillet spørgsmålstegn ved det faktum, at de såkaldte “open-loop” scrubbere nok fjerne svovlen fra luften, men til gengæld sender den ud i havet. Flere havne i bl.a. Kina har således forbudt brugen af open-loop scrubbere.
Kilde: Hellenic Shipping News