Tide Carrier sag afsluttes med mio-bøde

    0
    REKLAMA

    I februar 2017 forlod Tide Carrier Kvinnherad, men fik kort efter motorhavari, og var kun var få meter fra at ende på klippekysten ud for Bergen. Da skiber blev bugseret i havn efter en farefuld redningsaktion, viste det sig, at det var fuld af ulovligt affald, og at det formentlig var på vej til at blive skrottet på en strand i Pakistan, hvilket kræver en særlig tilladelse i Norge.

    Bag arrangementet stod Singapore-selskabet Wirana, en såkaldt cashbuyer, der er et selskab der opkøber gamle skibe for at ophugge dem på strande i Asien.

    Selskabet, der fungerede som commercial manager for skibet, havde angivet, at det skulle sejle til Oman for at blive repareret, inden det skulle indsættes på den afrikanske vestkyst. Men det troede de norske myndigheder ikke på.

    De norske myndigheder tilbageholdt derfor skibet, og i fire måneder også besætningen. Siden sommeren 2017 lå det hen som et forladt spøgelsesskib i Farsund, inden det sidste sommer – under navnet Harrier – sejlede til Tyrkiet for at blive ophugget på lovlig vis.

    Wirana blev idømt bøden på 7 mio. norske kroner for at have brudt norsk lov ved forsøge at sejle skibet til skrot i Pakistan uden tilladelse fra de norske myndigheder.

    Sagen er den første af sin art i Norge og dommen blev modtaget positivt af de norske miljømyndigheder fordi den er et kraftigt signal til industrien om, at det er strafbart at forsøge at eksportere skibe til ulovlig ophugning.

    Kilde: World Maritime News

    (Visited 8 times, 1 visits today)