Det er planen, at syntetisk fremstillet methangas kan blive et alternativ til fossile brændstoffer. Syntetisk methan fremstilles gennem en methanation-teknologi, der kombinerer CO2 med brint fremstillet af vedvarende energikilder.
“Europæiske lande og japanske energi- og gasselskaber retter øget opmærksomhed mod methanationsbrændstof, der er en teknologi, der har potentiale til at realisere målet om 0-udledning. MOL arbejder på at introducere methanationbrændstof til skibe og etablere en forsyningskæde gennem skabelsen af arbejdsgruppen, og selskabet vil engagere sig i udvikling og promovering af brændstoffet i samarbejde med andre industrier, andre virksomheder og statslige agenturer,” udtaler MOL i en pressemeddelelse i dag.
MOL er det første blandt de store rederier, der giver et fingerpeg om, hvordan de vil opnå 0-emission fra deres skibe. Andre store navne som det ligeledes japanske Nippon Yusen Kaisha og danske Maersk har samme mål om 0-emission, men har endnu ikke fortalt, hvordan de tænker sig at nå i mål.
Kilde: Splash