Skibet sejler midt ude på havet, og pludselig mister kaptajnen adgang til skibet systemer. Skibet er blevet hacket og kriminelle har nu kontrollen. De har adgang til skibets systemer, hvor de kan slette oplysninger om besætningen, samt fjerne data på hvad skibet fragter. Kaptajnen kan intet stille op.
Det er den slags cyberangreb, som rammer rederiernes skibe. I en rundspørge fortaget af Danske Rederier svarer 14 procent af de danske rederier, at de har prøvet at blive angrebet i deres systemer på et skib.
Mens 50 procent af rederiers CEO’s frygter, at de bliver ramt af den type cyberangreb.
”Det er klart, at risikoen for cyberangreb på vores medlemmers skibe er en ting, som rederierne er nødt til at forholde sig til. Hvis det lykkes for kriminelle, fremmede magter eller andre at bryde i et skibs system, vil det have store økonomiske konsekvenser og i sidste ende kan det være farligt”, siger fungerende direktør for Sikkerhed, Miljø og Maritim Forskning i Danske Rederier, Asbjørn Overgaard Christiansen.
Forsvarets efterretningstjeneste vurderer i sin seneste rapport om cybertruslen mod den danske maritime sektor, at risikoen for spionage og kriminelle angreb er meget høj. Derfor tager vi også risikoen for angreb meget alvorligt, siger Asbjørn Overgaard Christiansen.
”Medlemmerne er meget opmærksomme på disse trusler og investerer store ressourcer i at beskytte sig mod angreb. Samtidig samarbejder vi med andre sektorer om at udveksle viden og erfaringer om hvordan vi i fællesskab bedst sikre os ”.
Kilde: Danske Rederier