”De 38 øer i Ø-passet har hver sin charme, natur, befolkning og palette af attraktioner. Det glæder jeg mig over, at flere får øjnene op for, da det betyder flere turister, mere aktivitet og højere omsætning i butikker og restauranter på øerne,” siger formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard.
På de småøer, der er en del af Ø-passet, kan man ligeledes mærke, at øerne er blevet populære blandt turisterne takket være den fælles markedsføring og en bred vifte af lokale aktiviteter, fortæller Dorther Winther, der er formand for Sammenslutnigen af Danske Småøer.
”Ø-passet skaber en enorm synlighed af de danske øer, og på småøerne spiller denne synlighed rigtig fint sammen med de mange spændende aktiviteter og arrangementer, som øboerne laver for de mange besøgende, der vælger at besøge småøerne i løbet af sommeren”, siger Dorther Winther.
Danske Rederier har også mærket den positive udvikling.
”Rederierne kan nikke genkendende til meldingerne om øget aktivitet også uden for sommerferieugerne, som jo netop var et af formålene med indførelsen af landevejsprincippet. Der begynder endda at vise sig kapacitetsproblematikker, hvor flere peger på behov for flere afgange eller større færger”, siger direktør Jacob K. Clasen.
Han glæder sig samtidig over, at et bredt flertal i Folketinget er klar til at prioritere midler til at nedsætte færgetaksterne yderligere og indføre fuld trafikal ligestilling til de danske øer.
I ø-passet er hver ø præsenteret med kort, foto, fakta-oplysninger om, hvad der kan ses og opleves på øen samt en QR-kode til øens hjemmeside. I et blankt felt ved præsentationen af den enkelte ø kan turisten fra en plade på havnen eller færgen gnide en silhuet af øen over med en særlig pen og på den måde samle på ø-mærker. Denne gimmick er turisterne vilde med og konkurrerer gerne med familie og venner om, hvem der har besøgt flest øer.
Kilde: Danske Rederier